Cesta proti prírode? Ochranári z Ursie upozorňujú, že Detva môže prísť o biokoridor
V roku 2024 sa na 15. zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Detve otvorila téma plánovanej výstavby cesty, ktorá by mala viesť k rozšíreniu priemyselnému parku. Ochranárske združenie Ursia, prostredníctvom svojich členov Jozefa Martinského a Jany Jankovičovej, vystúpilo proti tomuto zámeru s dôrazom na environmentálne dôsledky – zásah do biokoridoru, ochranných pásiem vodných tokov, ako aj ničenie drevín a vegetácie s ekologickou funkciou.
„Nie“ od okresného úradu, „áno“ od mesta
Jozef Martinský, zástupca Ursie, pripomenul prítomným, že samotný Okresný úrad Banská Bystrica – odbor starostlivosti o životné prostredie sa v oficiálnom stanovisku, list č. OU-BB-OSZP1-2023/013442-003 zo dňa 17.02.2023, vyslovil proti výstavbe plánovanej miestnej komunikácie v lokalite 02-Z5/8.
„V lokalite 02-Z5/8 nesúhlasíme s výstavbou miestnej komunikácie vzhľadom na kumulatívny výskyt záujmov ochrany prírody a absenciu analýzy environmentálnych a socioekonomických dopadov,“ citoval Martinský priamo z dokumentu.
„Požadujeme vypracovať také variantné riešenie trasovania, ktoré by zohľadňovalo vplyv na konektivitu nadnárodných a regionálnych biokoridorov.“
Zdôraznil, že práve táto trasa je súčasťou biokoridoru, ktorým migruje zver z okolitých lesov severo-južným smerom, pričom plánovaná cesta by tento prirodzený pohyb preťala.
Zvieratá na uliciach? Nie hypotéza, ale dôsledok
Martinský varoval, že ak dôjde k prehradeniu migračnej trasy, zver si nájde inú cestu – tou môže byť aj intravilán Detvy.
„Zvieratá nemajú semafory, nemajú obchádzky. Ak prehradíme ich trasu, zvolia si inú, a tou bude mesto. Nebude to len o medveďoch. Líšky, ježkovia, srnky, jazvece – všetky tieto zvieratá už teraz prenikajú bližšie k ľudským obydliam. Táto cesta to ešte zhorší.“, pripomenula Jankovičová.
Okrem biokoridoru upozornil aj na ďalšie kritické body výstavby: ochranné pásma vodných tokov, ktoré podľa stanoviska úradu musí mesto vylúčiť zo stavebnej činnosti.
„Vodné toky sú minimálne miestne biokoridory. Nové pravidlá nariaďujú nebudovať nové prekážky, ale naopak – odstraňovať existujúce. Výstavba, ako je plánovaná, ide proti tomuto trendu.“
Dreviny za domami – stabilita krajiny, nie burina
Martinský tiež apeloval na potrebu zachovania nelesnej drevinovej vegetácie, konkrétne v lokalite „za Kapustami“. Táto zeleň, často vnímaná ako „zarastené“ pozemky, podľa neho plní nezastupiteľnú úlohu.
„Tieto porasty nie sú zbytočné. Sú to významné ekostabilizačné a krajinárske prvky, ktoré tlmia negatívne vplyvy výstavby. Fungujú ako prírodné bariéry, filtrujú hluk, zadržiavajú vodu, tvoria biotop pre stovky druhov.“
Zároveň predstavil mapu RÚSES (Regionálneho územného systému ekologickej stability), kde je Detva zobrazená ako „biely fľak“ obklopený pásmi biokoridorov. „A práve cez ten najbližší má viesť táto cesta,“ uzavrel Martinský.
Jana Jankovičová: „Zvieratá potrebujú cesty rovnako ako my“
Po Martinskom vystúpila Jana Jankovičová, ktorá otvorene poukázala na paradox, že cesta je stále v návrhu územného plánu, aj keď na ňu existuje nesúhlasné stanovisko.
„Rozumiem tomu správne, že výstavba priemyselného parku sa podmieňuje výstavbou cesty, ktorá má ale úradne odmietnuté povolenie? Lebo ak áno, tak ako sa vôbec táto cesta mohla do plánu dostať?“
Keď architektka Mikušová uviedla, že zástupcovia štátnej ochrany prírody sa napokon s cestou stotožnili, Jankovičová nešetrila kritikou:
„Biokoridor stále existuje. A ak aj zasahuje cesta len ‚čiastočne‘, stále to znamená, že dochádza k obmedzeniu pohybu zveri. To je, ako keby vám niekto prehradil polovicu ulice. Zvieratá migrujú, pretože musia – za potravou, za úkrytom, za vodou. Ak im to obmedzíme, prichádzajú ku konfliktom s ľuďmi.“
Na záver svojho vystúpenia vyzvala poslancov, aby nepodceňovali ekologický rozmer rozhodnutia.
„Nie som tu, aby som vám čokoľvek zakazovala. Len vás prosím, aby ste pri rozhodovaní o tejto ceste mysleli aj na zvieratá. Na lesy, na vodu, na to, čo sa nedá postaviť späť, keď to raz zničíme. Lebo cesta je nezvratný zásah.“
Schválené – ale s výhradami
Napriek výhradám ochranárov, poslankyne Vilhanovej či diskusii o nesplnených záväzkoch firmy Punch Property, zastupiteľstvo návrh územného plánu schválilo. Do uznesenia bol zapracovaný pozmeňujúci návrh poslanca Ciglana, ktorý podmieňuje platnosť časti plánu vydaním stavebného povolenia na spornú cestu.
Záver: Nejde o zastavenie rozvoja, ale o jeho smer
Obaja zástupcovia Ursie zdôraznili, že nie sú proti rozvoju mesta ako takému. Ale varujú pred stratou toho, čo robí krajinu živou a obývateľnou.
„Rozvoj sa dá robiť zodpovedne. Nie na úkor toho, čo si sami zničiť nemôžeme dovoliť. Ak raz príroda ustúpi asfaltu, už sa nevráti späť,“ uzavrela Jankovičová.
